Sidor

söndag 18 september 2011

Nycklar

Ibland är det bra att bo på en gammal släktgård! Jag kan gå på loppis i min egen lada!
Vi har ett gammal skruttigt och inte särskilt vackert köksbord med iläggsskiva, där delarna glider isär hela tiden. Frugan var ute i stallslidret, som numera fungerar som snickarbod och rotade lite i skrotlådorna där. Hon hittade ett gammalt beslag att skruva fast skivorna med. Egentligen var det inget särskilt med det, men jag tyckte det var så fint på nåt sätt i sin rostighet. Frugan fic
k gå ut och leta upp ett annat lämpligt objekt till bordet och jag rotade vidare efter nåt annat att komplettera beslaget med.

Efter lite röjning bland skräpet har det efterhand dykt upp en del gamla nycklar, som jag samlat ihop för att nån gång göra nånting med. Nu kom dom till användning. Dom i bäst skick fick sig en skrubbning och lite sidenband fastknytet och sitter nu upphängda i beslaget på köksväggen...


Dom övriga tre, fick sig en lite lättare borstning eftersom vissa var så sönderrostade att halva nyckeln ramlade loss under tiden. Knöt fast dom i lite vanligt hampasnöre och så har man gjort sig ett vindspel. Nu hamnade just detta vindspel på ett relativt vindstilla ställe: Längst in på våran farstubro. Det råkade ju redan finnas en lämplig spik just där...


Och på köpet har ju bordet blivit fixat, så jag att jag äntligen kan lägga på min prickiga lila vaxduk som jag köpte på Stoff & Stil sist jag var i Göteborg.


2 kommentarer:

  1. Jag kan riktigt höra hur din fruga (med ett skratt) frusta när hon fick ge sig tillbaka och leta vidare. :D Underbart - och fint blev det! Kramar //Emma

    SvaraRadera
  2. Prickigt är ju så snyggt, har ju lika här hemma fast en rosa med vita prickar=) också från Stoff och Stil=)!!! Fint du gör!!!
    Kram

    SvaraRadera