Sidor

söndag 30 oktober 2011

Ett mycket speciellt julkort!


Det här kanske inte är det snyggaste julkortet jag gjort, inte heller det mest avancerade. Men det är nog definitivt det mest speciella julkortet jag gjort nån gång. Vi bor ju på fruns gamla släktgård. Så man kan hitta lite smått o gott i gömmorna här. Till att börja med så finns det ett par lådor med fruns morbrors grejer, han bodde här i huset i hela sitt liv. Bland annat finns där hans frimärkssamling och jag var så fräck så jag norpade ett. Och ni kan vara lugna, det är ingen dyr o tjusig samling som är värd massor av pengar. (Om jag nu inte hade sån otur att jag råkade norpa just det som var värt massor men ingen visste om att det var det...)


Det finns även en hel kartong med gamla små konfirmationsbiblar och liknande religiösa skrifter. (Släkten har bott här läääänge, så det finns några stycken) Jag offrade en av dom, och även här kan ni vara lugna. Just denna hade ingen pärm kvar och en del sidor fattades redan och resten höll på att ramla isär av sig själv. Det är omöjligt att klura ut vem den har tillhört eller mer exakt när den är ifrån. Men gissningsvis är den från nånstans omkring förra sekelskiftet.

Det är ingen bibel och ingen psalmbok, men det är en religiös bok. Vad är det då? Är det en liten katekes? I alla fall, eftersom jag skulle ha det till ett julkort letade jag ju upp sidan som handlade om juldagen och har det som rubrik.


Sist men inte minst så hittade jag ett gammalt Jenny Nyström-julkort i en av alla lådor med gamla släktfoton. Det har en gång skickats till familjen här på gården. Det var litet och bra till formatet och jag tänkte direkt när jag såg det att det måste jag göra något med. (Och morbrodern hann först med att sno frimärket till sin samling, så det är inte bara jag...)
När mitt julkort var färdig-komponerat så skar jag ut ett hål i kortstommen för att man från insidan skulle kunna läsa julhälsningen på det gamla julkortet också.

För ett sånt här kort finns det ju faktiskt bara en som kan bli påtänkt som mottagare. Svärmor så klart! Jag hoppas och tror att hon kommer bli glad och uppskatta att jag på mitt sätt har tagit om hand om grejerna... Eller kommer jag bli slaktad...?

2 kommentarer:

  1. Åh så fint! Greta blir nog jätteglad.

    Kram mamsen

    SvaraRadera
  2. Wow...!
    Efter att ha läs igenom hela texten är jag mycket imponerad över alla detaljer på ditt snygga julkort. Gryymt snyggt!
    Kraam C

    SvaraRadera